5 hobbels op de weg van de scanauto

De scanauto doet op steeds grotere schaal zijn intrede in Nederland. Maar nog niet iedere gemeente is om. Met name in kleine en middelgrote gemeenten laat de scanauto nog op zich wachten. Wat zijn de mitsen en maren?

Scanauto’s hebben de toekomst: ze scannen wel twintig keer zoveel auto’s op betaald parkeren vergeleken met handmatige controles. Effectiviteit op parkeerhandhaving neemt toe en boa’s kunnen voor andere taken worden ingezet. Het klinkt aantrekkelijk, zo’n scanauto, maar er zijn ook uitdagingen. InPublic sprak met enkele gemeenten en experts uit het veld en vroegen hen welke dat zijn.

De investering is niet haalbaar voor iedere gemeente

Een scanauto is niet goedkoop. Naast de aanschaf van een scanauto, is een gemeente genoodzaakt om tijd te maken voor implementatie en geschikt personeel op te leiden. Alles bij elkaar gaat het om een grote investering, die – met name bij kleine gemeenten – niet altijd in relatie is tot de opbrengsten.

Het bezit van een scanauto is niet flexibel

Kleine gemeenten hebben een scanauto meestal niet 24/7 nodig. Terwijl er soms ook behoefte aan het inzetten van meer dan één voertuig, bijvoorbeeld tijdens grote evenementen. De mogelijkheid om voertuigen naar behoefte en flexibel in te kunnen zetten is dan ook een veelgehoorde wens.

Een scanauto gaat voorbij aan de menselijke maat

Scanauto’s kunnen meedogenloze boetemachines zijn. Door automatisering van het proces, worden boetes soms ten onrechte uitgeschreven, tot ongenoegen van burgers. Om draagvlak onder burgers te vergroten, is het belangrijk om de menselijke maat in de beoordeling en afhandeling niet uit het oog te verliezen.

Meer controleren betekent: meer bezwaren

Een scanauto controleert ongeveer twintig keer zoveel auto’s als lopende handhavers. Dat leidt automatisch tot een veelvoud aan bezwaren. Gemeenten zijn hier vaak niet op ingericht en lopen het risico de wettelijke afhandelingstermijn te overschrijden.

Onvoldoende capaciteit en expertise in huis

Het gebruik van een scanauto vraagt om de inzet van extra personeel, zoals chauffeurs en een projectleider. Maar ook om gespecialiseerd personeel dat data uit de scanauto inzet om gerichtere controles uit te voeren, en waar nodig zelfs inzichten voor beleidsoptimalisatie opdoet. Die kennis en capaciteit zijn niet standaard aanwezig.

Conclusie

Voor kleinere gemeenten zijn er nog veel redenen om niet in te stappen: de kosten zijn hoog, de resources en kennis zijn niet aanwezig of de gemeente is simpelweg te klein voor de aanschaf van een auto.

Welke kansen ziet u?

Wat moet er nog gebeuren om de scanauto voor iedere gemeente een succes te maken? Hoe kan de scanauto volgens u een interessante optie zijn voor iedere gemeente? InPublic denkt dat het antwoord zit in flexibele dienstverlening. Geen gemeente is hetzelfde en de behoeften lopen uiteen. Met een aanbod op maat, zonder hoge aanschafkosten, kunnen gemeenten ervaren en bijsturen waar nodig. Denkt u dat ook? Welke kansen ziet u? Of heeft u vragen? Laat het ons via een LinkedIn-post weten en lees deze en onze inzichten terug in de volgende nieuwsbrief

Nog een reden om ons te blijven volgen:
Binnenkort delen wij een mooi nieuwtje. Dus houd onze nieuwsbrief, website en LinkedInpagina in de gaten!