Case: zorgeloos parkeren onderweg naar de Wadden

parkeerterrein-in-harlingen

Wie ooit op Vlieland of Terschelling is geweest heeft misschien wel eens geparkeerd op het grote langparkeerterrein in Harlingen. Deze parkeergelegenheid wordt sinds kort geëxploiteerd door de gemeente Harlingen en onderging een grote metamorfose. Gerard Dijksta, beleidsmedewerker parkeren bij de gemeente Harlingen: “We hebben gezien hoe belangrijk het is om een ervaren beheerpartij in te schakelen.”

Sinds januari 2021 exploiteert de gemeente Harlingen de parkeerterreinen P1, P2, P3, de Bruine Vloot en de Waddenpromenade. “Omdat wij nog niet veel kennis hadden van parkeerexploitatie op deze schaal wilden we met een partij werken die ons kon begeleiden in de exploitatie, maar ook het management en parkeerbeheer op zich kon nemen,” vertelt Gerard.

Makkelijker en gebruiksvriendelijker

De overstap betekende meer dan het overnemen van een contract. Harlingen had grootste plannen voor de parkeerterreinen. In het kader van de Harlingse stadsslogan “Welkom aan zee” moest het parkeren makkelijker én gebruiksvriendelijker worden. “Om de doorstroom te verbeteren en het voor parkeerders zo gemakkelijk mogelijk te maken wilden we een nieuw, contactloos reserverings- en parkeersysteem, slimmere uitrijroutes, uitbreiding van de parkeerlocatie en een nieuwe website realiseren.”

Begeleiding in de overstap

Willem de Haan van Over Verkeer en Meer ondersteunde de gemeente Harlingen in de implementatie en werkte hierin samen met InPublic. “InPublic heeft zich na opdrachtverlening gelijk proactief opgesteld. Met verstand van zaken en een hands on mentaliteit,” vertelt Willem. De overname van zo’n 30 beheercontracten, het begeleiden en inwerken van personeel, en het implementeren van een nieuw parkeersysteem en website moesten in korte tijd gebeuren. Gerard: “InPublic heeft vanaf moment 1 met ons meegedacht. Er komt nogal wat bij kijken, maar ze hebben ervoor gezorgd dat de overname vlekkeloos verliep en dat mensen zonder zorgen de auto weg konden zetten en op vakantie konden.”

 

“Parkeerbeheer is meer dan vriendelijk lachen en geld innen.”

 

Zorgeloos parkeren

Door vooraf te reserveren kunnen parkeerders contactloos en op kenteken in- en uitrijden. 24/7 klantenservice en een gratis buspendeldienst hebben de ervaring nog aangenamer gemaakt. InPublic verzorgt ook het beheer op locatie. Een vast contactpersoon is altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en zorgt ervoor dat het reilen en zeilen in de parkeervoorziening probleemloos verloopt. Zo zorgt InPublic voor het onderhouden van het terrein en apparatuur, maar ook voor het gastheerschap en het vriendelijk gezicht naar de eilandgasten toe. “Parkeerbeheer is meer dan vriendelijk lachen en geld innen. De vakantie begint hier op het parkeerterrein. InPublic heeft dat goed begrepen.”

Advies en initiatief

Naast dagelijks management en beheer is InPublic betrokken als kennispartner. “We kijken samen naar strategische vraagstukken zoals het inkopen van bussen, of het uitbreiden van het parkeerterrein,” vertelt Gerard. “InPublic adviseert gevraagd en ongevraagd en voert het uit. Het is fijn dat we met zo’n ervaren partij aan tafel zitten.”

Parkeerbeheer uitbesteden?

Korte lijnen, persoonlijke bereikbaarheid en de beste service. Dat is parkeerbeheer voor ons. Voor u ook? Neem dan contact op om de mogelijkheden voor parkeerbeheer of andere diensten met ons te bespreken.

Neem contact op

Benieuwd naar de nieuwe parkeerwebsite van de gemeente Harlingen? Bekijk de website hier.

16 / 6 / 2021