Werken aan de gouden balans

Automatisering versus klantbeleving

Automatiseren in parkeerbeheer doe je met de klant voorop

De krappe arbeidsmarkt stimuleert ons om innovatieve oplossingen te bedenken. Het automatiseren van taken is een veelvoorkomende oplossing, ook in de parkeerbranche. Hoe zorg je dat technologische innovatie en een fijne klantbeleving elkaar versterken?

Op veel plekken binnen de parkeerbranche komen handen tekort. Automatisering biedt daarin een mooie uitkomst. Denk aan slimme parkeersensoren, apps voor online reservering en betaling of kentekenregistratie met camera’s in parkeergarages. Ook zien we steeds vaker scanauto’s door de straten rijden om kentekens te registreren, overtredingen vast te leggen en daarmee handmatige controles te ondersteunen.

Zulke geautomatiseerde controles verlopen een stuk efficiënter. Toch moet technologie een hulpmiddel zijn voor handhavers, niet hun vervanger. Want als we het persoonlijk contact en de menselijke interpretatie verliezen, wat blijft er dan nog over van klantgerichte dienstverlening?

Beste combinatie voor efficiëntie en klantgericht werken
Bij InPublic maken we graag gebruik van automatisering, maar we weten ook dat data slechts één kant van het verhaal vertelt. Automatiseringssystemen kunnen bijvoorbeeld eenvoudig vaststellen of een auto fout geparkeerd staat, maar alleen een mens kan beoordelen waarom dit het geval is. Misschien ontbreekt er duidelijke bebording of is er sprake van een afgebroken betaling. Hierin ligt een kans voor parkeerbeheerders om technologie optimaal te combineren met de menselijke maat. Alleen in die combinatie kun je problemen bij de bron aanpakken en meer klantgericht werken​.

“Bij automatisering moet het verbeteren van de klantbeleving het uitgangspunt zijn.”

Training en selectie
Hoe doen wij dit in de praktijk? Bij automatisering moet het verbeteren van de klantbeleving het uitgangspunt zijn. Daarom kun je het best evenveel investeren in menselijke vaardigheden als in technologische innovatie. Train en selecteer je medewerkers op het inlevingsvermogen. Kan een medewerker zich qua snelheid en gedrag aanpassen aan de klant? Wordt er altijd duidelijk gecommuniceerd? Is een medewerker vriendelijk? Allemaal zaken die belangrijk zijn als goede parkeerhandhaver. Machines kunnen een goed gesprek of een weloverwogen beslissing niet vervangen​.

Bij InPublic maken we graag gebruik van waardevolle inzichten die automatisering oplevert. Een lijst van veelvoorkomende bezwaarschriftgronden kan helpen om pijnpunten in het beleid te identificeren, zodat fouten kunnen worden opgelost vóórdat ze escaleren. Het gaat er dus om dat je automatiseert vanuit praktijkkennis en dat je met de opgehaalde data bijvoorbeeld door een bovengemiddeld aantal naheffingen in een gebied kijkt of er wel voldoende bebording is of waar onnodig veel naheffingen plaatsvinden door onduidelijkheid bij de parkeerder​.

De gouden balans
Voor een duurzame toekomst van de parkeerbeheerbranche moeten we investeren in technologie zonder de persoonlijke aspecten van ons vakgebied te verwaarlozen. Scanauto’s en andere innovaties zijn waardevol, maar alleen als ze hand in hand gaan met menselijk inzicht en klantgerichtheid. Laten we daarom automatiseren waar dat zinvol is met een menselijke afweging achter elke beslissing. Zo vinden we de gouden balans tussen efficiëntie en een klantgerichte aanpak.