Paal en perk stellen aan intermediairs bij bezwaarafhandeling

Boete bij parkeren bezwaarschrift

Het afgelopen jaar zijn er bijna 8.5 miljoen verkeersboetes uitgedeeld. Automobilisten kunnen zelf bezwaar aantekenen tegen zo’n boete. Of ze besteden het uit aan een commercieel bureau. Dit soort bureaus schieten als paddenstoelen uit de grond. We vertellen je alles over de nadelige gevolgen hiervan én delen onze oplossingen.

Automobilisten maken graag gebruik van de ‘gratis’ dienst, waarbij het bezwaar tegen bijvoorbeeld een verkeersboete door een intermediair wordt afgehandeld. Het consumentenprogramma Radar vroeg aan ruim 24.000 mensen of zij in de afgelopen 5 jaar bezwaar hebben aangetekend tegen een verkeersboete. 20 procent heeft dit inderdaad gedaan. Net iets meer dan de helft moest de boete toch betalen, ondanks het bezwaar. *

Verdienmodel
De partijen die automobilisten helpen met het bezwaarschrift doen dit zogenaamd gratis. Ze verdienen geld met het declareren van hun juridische kosten. Echt gratis is het dus niet, want de vergoeding wordt betaald van belastinggeld; geld dat we met elkaar opbrengen.

We zien dat deze intermediairs regelmatig zorgen voor een extra lang juridisch proces. Daar hebben ze baat bij. De kans is dan groter dat zij geld ontvangen van de gemeente, bijvoorbeeld omdat de gemeente niet binnen de wettelijk gestelde reactietermijn van zes weken reageert. Het is een verdienmodel voor de intermediairs. Hoe meer bezwaren, hoe meer overbelasting ontstaat op het ambtelijke apparaat. Hoe complexer het bezwaar, hoe meer eraan verdiend wordt. Wanneer het bezwaar succesvol is, kunnen de intermediairs tot wel 1.300 euro aan proceskosten declareren bij de overheid. Een factor 20 hoger dan de gemiddelde naheffingsaanslag.

Nieuwe wetgeving
De overheid wil paal en perk stellen aan dit scheve verdienmodel. In december 2023 is er dan ook een wet aangenomen waarin staat dat de vergoeding aan dit soort bedrijven met 75 procent wordt verlaagd. Ook moet de wet ervoor zorgen dat het aantal rechtszaken dat deze bedrijven aanspannen tegen de overheid vermindert. Dit is naar ons idee al een grote stap in de goede richting.

Wat kun je als gemeente doen om inmenging van intermediairs bij bezwaarafhandeling te beperken?

  • Stimuleer ontvangers van een boete om zelf bezwaar te maken.
    De bezwaarmaker ontvangt direct antwoord en de slagingskans is even groot als met een intermediair.
  • Leg uit hoe zij makkelijk zelf bezwaar kunnen maken.
    Zelf bezwaar maken is makkelijk en snel geregeld. Vaak staat op de boete hoe je dit kan doen. Stel ook handige online tools en voorbeeldbrieven
  • Informeer over de schaduwkanten van het inzetten van intermediairs.
    Een veelgehoorde klacht bij de inzet van een commercieel bureau dat de afhandeling van het bezwaar ontzettend lang kan duren. Soms wel oplopend tot jaren, zo stelt ook het programma Radar: “En meerdere mensen laten weten dat het jaren kan duren. Logisch, als het verdienmodel is om zoveel mogelijk geld te declareren voor proceskosten.”

Wat kun je als gemeente doen als het aantal bezwaarschriften je boven de pet groeit?
Lukt het bijvoorbeeld niet om binnen de wettelijk gestelde reactietermijn van zes weken te reageren, door een tekort aan personeel? Schakel dan een professionele partij in. InPublic bijvoorbeeld. Wij helpen gemeenten graag vakkundig en snel uit de brand.

*Bron: https://radar.avrotros.nl/artikel/bezwaar-tegen-je-boete-via-een-bureau-heb-je-even-een-paar-jaar-55055