Van kostenpost naar rendabel parkeerterrein

Het parkeerresultaat van BPD voor parking Klercq in Alkmaar steeg met 250% door de parkeerexploitatie over te dragen aan InPublic. Jeroen Galle, directeur projecten bij BPD: “Wij zijn blij dat we met InPublic de verliesgevende tijdelijke exploitatie van het parkeerterrein hebben omgebogen naar een financieel gezond verhaal.”  

BPD is naast gebiedsontwikkelaar van nieuwbouwomgevingen eigenaar van meerdere parkings, waaronder Parking Klercq in Alkmaar. De parking bevindt zich op enkele minuten loopafstand van het station en het stadscentrum van Alkmaar, vlak naast een grote woonboulevard.

Galle: Ondanks de gunstige locatie was de exploitatie van het parkeerterrein verliesgevend. Mijn collega Peter van Oeveren is nu volop bezig met de nieuwe hoogwaardige invulling voor dit gebied.” BPD besloot voor zo lang het parkeerterrein nog in gebruik is over te stappen van beheerder. InPublic kreeg de opdracht het parkeerresultaat te optimaliseren.

Minder kosten, meer parkeerders

Om de parking rendabel te maken stuurden we op drie veranderingen aan zowel de omzet- als de kostenkant.

1. Aantrekkelijkere tarieven en ruimere openingstijden
Door het eerste betaalinterval te verkorten van 30 naar 15 minuten, en het maximaal dagtarief met 70% te verlagen maakten we de parkeertarieven aantrekkelijker. Daarnaast verruimden we de openingstijden met 18 uur per week. Het aantal parkeerders steeg hierdoor met ruim 20%.

2. Van bemand naar onbemand
We vervingen het fysieke beheer door beheer op afstand. Door te werken met een centrale meldkamer, een mobiele servicedienst en het gebruik van een intelligent camerasysteem (CCTV) kan dienstverlening nu op afstand geleverd worden. We hoeven geen medewerkers op locatie te stationeren.

3. Van tickets naar ticketless
Het papieren ticket maakte plaats voor de betaalpas. Parkeerders kunnen nu met hun eigen betaalpas de slagboom openen, en hoeven niet langs de betaalautomaat. Parking Klercq veranderde hiermee naar een volledig cashloos parkeersysteem. Dat heeft geleid tot operationeel voordeel en een afname van storingsgevoeligheid.

 

“InPublic kijkt anders naar parkeerexploitatie en richt zich op resultaat. Het is fijn om dat direct terug te zien in de cijfers.”

 

Gezond resultaat

Het nieuwe beheer heeft zijn vruchten afgeworpen. Parking Klercq is gebruiksvriendelijker en trekt meer parkeerders aan. Beheerkosten daalden met 80% en de omzet steeg met 60%. Galle: “InPublic kijkt anders naar parkeerexploitatie en richt zich op resultaat. Het is fijn om dat direct terug te zien in de cijfers.”

Gaat u met ons de uitdaging aan?

Zorgen voor parkeerders, een gezond rendement halen en meer klanten aantrekken. Om dat te realiseren gaat ons team graag samen met u de uitdaging aan. Benieuwd naar de mogelijkheden voor parkeerexploitatie of andere diensten?

Neem contact op