Zo veel laadpunten heeft Nederland nodig in de toekomst
De onderzoekers van kenniscentrum ElaadNL verwachten dat het aantal elektrische auto’s in Nederland nog sneller groeit dan eerder gedacht. In 2019 voorspelden ze dat het aantal elektrische personenauto’s pas vanaf 2030 een grote vlucht zou nemen. Nu verwachten ze dat dat al vanaf 2025 zal gebeuren.
Elektrisch rijden zit in de lift. In Noorwegen gaat het zo snel, dat de laatste auto met een verbrandingsmotor nog voor 2025 verkocht zal worden. Ook het aantal elektrische auto’s in Nederland neemt toe en groeit sneller dan eerder werd gedacht. Dat stelt ElaadNL. In de ‘Outlook 2019’ onderzocht het kenniscentrum de prognose voor het aantal elektrische personenauto’s (EV’s). Deze verwachting stellen ze nu bij in verband met de razendsnelle ontwikkelingen.
Ze stelden de verwachting voor het aantal EV’s in 2035 bij van 3 miljoen naar 4 miljoen. Om al deze auto’s op te laden, moet ook het aantal laadpunten groeien, naar bijna 3 miljoen laadpalen in 2035. Dat is bijna 8x zo veel als het aantal laadpalen dat nu in Nederland staat.
Verschuiving in de laadmix
Niet alleen neemt het aantal laadpunten toe. Ook vindt een verschuiving plaats in de verhouding van type laadvoorzieningen (de laadmix). Momenteel is het thuisladen de meest voorkomende optie in de laadmix (Nationaal Laadonderzoek, 2021). Laden via openbare laadpalen staat op een tweede plek, gevolgd door laden op het werk en snelladen.
Naarmate het aantal EV-rijders toeneemt, verandert de laadmix. Want hoe meer mensen elektrisch gaan rijden, hoe minder ze thuis kunnen opladen. Het relatieve aandeel van publieke- en werklaadpunten zal daarom verder toenemen. In 2035 wordt naar verwachting 60% thuis geladen, 30% bij (semi-) openbare laadpalen en 10% bij snelladers.
Opladen op (semi-)publieke plekken
Binnen de semi-publieke categorie wordt onderscheid gemaakt tussen werklaadpunten en bezoekerslaadpunten. Werklaadpunten staan bij kantoorpanden, bezoekerslaadpunten op parkeerplekken bij bijvoorbeeld stadscentra, horecalocaties, winkelcentra en meubelboulevards. Voor beide categorieën gaan EV-rijders steeds vaker rekenen op een laadpaal. Want als de auto toch een paar uur stilstaat, is het fijn dat de batterij na het bezoek weer gevuld is.
Voor exploitanten van (semi-)openbare parkeerplekken betekenen de huidige prognoses een onvermijdelijke investering en een mooie kans voor een aanvullend verdienmodel. Daarnaast is het aanbieden van (voldoende) laadplekken in uw parkeergelegenheid een kans om parkeerders nog beter van dienst te zijn. Benieuwd naar de mogelijkheden voor elektrificatie in uw parkeergelegenheid? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.